سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدارک موردنیاز برای تحصیل در آلمان

کشور آلمان به‌عنوان یکی از قطب‌های علمی در سراسر دنیا شناخته می‌شود. مدرک زبان بین‌المللی و اثبات تمکن مالی از مهم‌ترین شرایط برای تحصیل در آلمان محسوب می‌شود. هرساله این کشور، پذیرای تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی است که در مقاطع مختلف از جمله مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری بیشترین تقاضا را ارائه می‌کنند.

 

اخذ پذیرش در دانشگاه‌ها و یا حتی مدارس آلمان با توجه برخی از سیاست‌های حماتی این کشور سبب شده تا روند سهل‌تری نسبت به سایر کشورها داشته باشد.

همچنین تحصیل در آلمان به منزله استفاده از شرایط تدریس اساتید مطرح دنیا و همچنین بهره‌مندی از سیستم آموزشی به‌روز و باکیفیت است. این کشور بیش از 350 مرکز آموزش عالی دارد که در حدود 160 نقطه این کشور قرار دارند و این یعنی این کشور مقدمات پذیرش و استفاده از پتانسیل دانشجویان بین المللی را از پیش مهیا کرده است.

تیم مهاجرتی الیت پس با تسلط بر قوانین مهاجرتی و تحصیل در آلمان، می‌تواند به شما در روند دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان کمک بسزایی کند.

شرایط تحصیل در آلمان

شرایط تحصیل در کشور آلمان به دودسته شرایط عمومی و شرایط خاص تقسیم می‌شود. شرایط عمومی به‌طورکلی شامل همه دانشجویانی می‌شود که متقاضی دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان هستند. اما دراین‌بین برخی از دانشجویان برای دریافت پذیرش از مراکز آموزشی این کشور باید شرایط خاصی را داشته باشند. دریافت ویزا تحصیلی آلمان یکی از شرط های مهم است.

شرایط عمومی تحصیل در آلمان

به‌طورکلی شرایط عمومی، جزو ملاک‌های همیشگی برای حضور در آلمان و تحصیل در این کشور است. شرایط عمومی تحصیل در آلمان شامل موارد زیر است:

  1. داشتن شرایط سنی مطابق با مقطع درخواستی
  2. داشتن مدارک هویتی معتبر
  3. داشتن مدرک دانشگاهی معتبر
  4. توانایی اثبات تمکن مالی
  5. دارابودن مدرک بین‌المللی زبان با نمره قبولی

شرایط خاص تحصیل در آلمان

شرایط خاص زمانی اتفاق می‌افتد که شما به‌عنوان دانشجوی بین‌المللی درخواست دارید تا در یک مقطع و رشته خاص ثبت‌نام کنید. یا در برخی از موارد بعضی از کشورها مانند افغانستان، ‌ به دلیل شرایط ویژه‌ای که در کشورشان حاکم است باید علاوه بر شرایط عمومی برخی از مدارک و شرایط را نیز دارا باشند. به‌طورکلی شرایط خاص عبارت‌اند از:

  1. داشتن معدل بالا در مقطع گذشته
  2. داشتن سابقه پژوهش‌های علمی
  3. داشتن گواهی معتبر سلامت روانی
  4. داشتن مدارک برای بیماری‌های خاص

 

تحصیل در آلمانتحصیل در آلمان

 

شرایط سنی تحصیل در آلمان

شرایط سنی برای تحصیل در کشور آلمان طبیعتاً مطابق با مقطع درخواستی شما متفاوت خواهد بود. در مقاطع پایه مانند ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان اگر شما در بازه سنی 6 الی 18 سال قرار داشته باشید، این امکان را دارید که در مداس آلمان تحصیل کنید. اما لازمه اصلی برای این سنین داشتن رضایت نامه کتبی و محضری از سوی والدین است.

اما شرط سنی برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و همچنین دکتری متفاوت است. در کشور آلمان به‌جای درنظرگرفتن حداقل سن، معمولاً حداکثر سن را برای تحصیل در نظر می‌گیرند که این مقدار برای مقطع کارشناسی حداکثر 21 سال، برای مقطع کارشناسی ارشد حداکثر 30 و برای مقطع دکتری حداکثر 31 الی 40 سال است.

اما این بازه‌های سنی نشانگر این نیست که افرادی که در بازه‌های سنی بالاتر و پایین‌تری قرار دارند، ‌امکان تحصیل در هیچ مقطعی را ندارند، ‌ بلکه خارج بودن از بازه سنی اعلام شده، ‌ روند اخذ پذیرش از مراکز آموزشی آلمان را برای تحصیل در آلمان کمی دچار مشکل خواهد کرد.

مقاطع تحصیلی در آلمان

مقاطع تحصیلی در سیستم آموزشی کشور آلمان همانند کشور ایران دارای مقاطع مختلفی مانند پیش‌دبستانی، ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان است. اما عمده تفاوتی که در سیستم آموزشی این کشور وجود دارد، ‌ طول مدت این دوره‌ها و اجباری یا اختیاری بودن آن‌ها است.

مقطع پیش‌دبستانی در آلمان

پیش‌دبستانی جزو مقاطعی است که از نظر حضور کودکان اجباری در کار نیست و والدین می‌توانند درصورتی‌که از پس هزینه‌های آن بربیایند، از شرایط پیش‌دبستانی استفاده کنند. اما برخی از دانشجویان بین‌المللی خواهان تحصیل در آلمان به همراه خانواده خود هستند که در این صورت بهترین راه برای ایجاد آشنایی بافرهنگ و زبان آلمانی برای کودکان خانواده استفاده از مقاطع پایین مانند پیش‌دبستانی یا ابتدایی است.

این مقطع برای کودکان سه سال تا شش سال طراحی شده است؛ اما برخی از مراکز پیش‌دبستانی در آلمان وجود دارد که امکان‌پذیرش کودکان زیر سه سال را در بخش کودکان نوپای خود دارند.

مقطع ابتدایی در آلمان

مقطع دبستان جزو مقاطع اجباری در سیستم آموزشی آلمان به شمار می‌رود و تمام کودکان بالای شش سال باید آموزش را از این سن شروع کنند. دانش‌آموزان پس از ورود به این مقطع از سن شش‌سالگی بسته به نوع مدرسه‌ای که می‌روند تا 11 الی 14 سالگی در مدارسی که به آن به اصطلاح Grundschule گفته می شود، تحصیل می کنند.

بعضی از مدارس آلمان تا پایه چهارم دانش‌آموزان را پذیرش می‌کنند و بخش محدودی وجود دارد که تا پایه ششم به دانش‌آموزان تدریس داشته باشند. هدف اصلی از این پایه طبق اعلام وزارت آموزش دولت آلمان، ‌ عادت‌دادن دانش‌آموزان به انجام تکالیف و یادگیری مهارت‌های مختلفی اعم از ریاضیات، زبان و حتی علوم کامپیوتری است.

مقطع راهنمایی در آلمان

یکی از عمده تفاوت‌های مقاطع تحصیلی در کشور آلمان با کشورهایی مانند ایران، همین مقطع راهنمایی است. مقطع راهنمایی را در کشور آلمان به‌عنوان مقطع متوسطه اول و دوم می‌شناسند و به عبارتی این مقطع به دو دوره متوسطه اول و متوسطه ارشد تقسیم می‌شود.

متوسطه اول حدود دو سال است که در آن دانش‌آموزان مهارت‌های ابتدایی کار و شغل را آموزش می‌بینند و تصمیم می‌گیرند که در آینده چه رشته‌ای را انتخاب نمایند.

متوسطه ارشد اما دارای تفاوت‌هایی با متوسطه اول است. در این دوره، دانش‌آموزان باید به مدت 4 الی 6 سال تحصیل کنند و حتی پس از فارغ التحصیلی در یک مکان مانند مغازه یا کارخانه مشغول به کار شوند که عمدتاً کار کارآموزی یا شاگردی است.

نکته جالب توجه این است که حدود نیمی از دانش آموزان کشور آلمان پس از اتمام دوره ابتدایی مستقیم این دوره را انتخاب و در آن تحصیل می کنند.

مقطع دبیرستان در آلمان

یکی از مقاطعی که بسیار محبوب و ایضاً بسیار پر تقاضا است، مقطع دبیرستان است. دبیرستان‌های آلمان مانند کشور ایران به دسته‌های فنی و نظری تقسیم می‌شوند و دانش‌آموزان می‌توانند برای تحصیل در رشته موردعلاقه خود به یکی از مدارس علوم نظری یا فنی و حرفه‌ای بروند.

اما نکته جالب‌توجه این است که در برخی از ایالت‌های کشور آلمان مدارسی وجود دارد که دانش‌آموزان می‌توانند هر دو بخش نظری فنی را با هم تحصیل کنند. این مدارس عمدتاً برای دانش‌آموزانی است که توانایی بالایی در یادگیری دروس دارند.

مدارک موردنیاز برای تحصیل در آلمان

داشتن مدارک معتبر و نحوه صحیح در ارائه آن به سفارت هنگام درخواست ویزای دانشجویی ، ‌ یکی از مهم‌ترین شرایط برای اخذ پذیرش از مراکز آموزشی آلمان است. برای تحصیل در آلمان متقاضیان باید بدانند که ارائه مدارک به‌صورت ناقص می‌تواند حتی تا یک سال آن‌ها از دریافت ویزای تحصیلی محروم کند. به‌طورکلی مدارک موردنیاز برای تحصیل در آلمان عبارت‌اند از:

  1. پاسپورت
  2. شناسنامه
  3. کارت ملی
  4. مدرک اثبات تمکن مالی
  5. مدرک زبان بین‌المللی با نمره حداقل قبولی
  6. مدارک تحصیلی مقاطع گذشته
  7. توصیه‌نامه
  8. انگیزه‌نامه
  9. سند ازدواج
  10. مدارک هویتی خانواده «درصورتی‌که خانواده به همراه فرد عازم شود»
  11. مدارک اشتغال
  12. رزومه
  13. عکس پاسپورتی
  14. گواهی سلامت پزشکی
  15. مدارک بیماری خاص
  16. بیمه بین‌المللی
  17. رسید پرداخت هزینه درخواست تحصیل در آلمان
  18. رضایت‌نامه والدین برای افراد زیر 18 سال تمام

مهم‌ترین مدارکی که در بالا عنوان شد، ‌ مدرک اثبات تمکن مالی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تمکن مالی برای تحصیل در آلمان

اثبات تمکن مالی، یعنی شما بتوانید با استفاده از مدارک بانکی و یا مدارک شغلی به دولت آلمان اثبات کنید که توانایی این را دارید که در طول مدت تحصیل در این کشور، امکان پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل را داشته باشید. میزان تمکن مالی برای یک فرد ماهانه حدود 930 یورو تخمین زده می شود که این عدد به طور سالانه حدود 12 هزار یورو می شود.

در نظر داشته باشید که این مبلغ برای هر فرد است و اگر بخواهید در هنگام تحصیل خانواده که شامل همسر و فرزندان است را همراه داشته باشید با مبلغ بیشتری برای اثبات تمکن مالی ارائه کنید. به‌عنوان‌مثال اگر یک فرد با همسر خود برای تحصیل به آلمان مهاجرت تحصیلی داشته باشد، باید مبلغ حدود 18 هزار یورو در ماه توانایی پرداخت داشته باشد.

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

برای تحصیل در آلمان باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که زبان این کشور آلمانی است و در مقطع کارشناسی و در دانشگاه‌های عمومی تدریس دروس به زبان آلمانی است.

این به این معنی نیست که در آلمان فقط باید با زبان آلمانی تحصیل کرد، بلکه شما می‌توانید برخی از دانشگاه‌های این کشور را که دروس آن به زبان انگلیسی است را انتخاب نمایید.

در کشور آلمان حدود 200 مرکز آموزشی وجود دارد که آموزش دروس در آن کاملاً به زبان انگلیسی است و شما می توانید در این دانشگاه ها مشغول به تحصیل شوید.

 نکته حائز اهمیت این که حدود 60 دانشگاه نیز در این میان وجود دارد که هزینه تحصیل در آن ها رایگان است و دانشجویان فقط باید برخی از هزین های جاری خود در دانشگاه را پرداخت نمایند.

برای تحصیل در کشور آلمان شما نیاز دارید تا مدارک زبان بین‌المللی که به واسطه شرکت در آزمون‌هایی مانند آیلتس و تافل به دست آورده‌اید را ارائه کنید. حداقل نمره قبولی در آزمون تافل 71 و حداقل نمره در آزمون آیلتس 6.5 است. اما گاهی برخی موسسات آموزشی در آلمان وجود دارند که امکان دریافت پذیرش بدون مدرک را دارند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

تحصیل در آلمانتحصیل در آلمان

 

تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان

اگر شما هم قصد تحصیل در آلمان را دارید؛ اما مدرک بین‌المللی زبان ندارید باید بگوییم که امکان قطعی برای تحصیل در آلمان آن هم بدون مدرک زبان امکان‌پذیر نیست. اما برخی از دانشگاه‌های آلمان وجود دارند که در شرایط خاص مانند داشتن نمره بالای معدل یا داشتن پروژه‌های علمی معتبر باعث می‌شود تا به شما پذیرش آن دانشگاه را اعطا کنند، ‌ اما این به منزله دریافت پذیرش قطعی نیست.

پس از آن که شما با شرایط خاص تحصیلی توانستید پذیرش را دریافت نمایید، از سوی آن دانشگاه مدت معینی را برای شما مشخص می‌کنند تا بتوانید مدرک بین‌المللی زبان با حداقل نمره قبولی را ارائه کنید، در غیر این صورت‌پذیرشی که شما دریافت کردید عملاً از اعتبار خارج می‌شود.

اما افرادی هستند که درگذشته در محیط‌هایی که به زبان آلمانی است یا تجربه زندگی دارند یا تجربه اشتغال به کار که این خود سبب می‌شود تا با چند آزمون کوتاه، سطح تسلط شما به زبان آلمانی سنجیده شود و در صورت تأیید، دیگر نیازی به داشتن مدرک بین‌المللی زبان نخواهد داشت.

تحصیل در آلمان با دیپلم فنی حرفه‌ای

خبر مسرت بخشی که بسیاری از دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل با دیپلم رشته‌های فنی حرفه‌ای را خوشحال می‌کند این است که امکان تحصیل در آلمان آن هم با مدرک دیپلم فنی و حرفه‌ای امکان‌پذیر است، اما برای دریافت پذیرش از مراکز آموزشی این کشور، ‌علاوه بر داشتن مدرک دیپلم باید شرایط دیگری مانند مدرک زبان را داشته باشید.

برای تحصیل در آلمان آن هم با مدرک دیپلم فنی حرفه‌ای، ابتدا باید به مدت دو سال در کالج‌های کشور آلمان مشغول به تحصیل شوید تا علاوه بر یادگیری زبان و آشنایی بافرهنگ دانشجویی و زندگی در آلمان، مهیای ورود به فضای آکادمیک را داشته باشید. برای این مورد شما باید مدرک زبان آلمانی را با حداقل سطح B2 به دست آورده باشید.

شرایط تحصیل در آلمان زیر 18 سال

تحصیل در آلمان در بازه سنی زیر 18 سال نیازمند اجباری برای داشتن مدرک زبان آلمانی است. اما این مدرک زمانی اجباری می شود که شما قصد تحصیل در مراکز آموزشی عمومی این کشور را داشته باشید.

 اما تحصیل در مراکز خصوصی یعنی شما این امکان را دارید که به زبانی انگلیسی نیز تحصیل کنید و باید مدرک زبان انگلیسی داشته باشید که در اکثر موارد دریافت و آموزش زبان انگلیسی راحت تر از زبان آلمانی خواهد بود.

نکته مهم و شرط اصلی پس از داشتن مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی برای تحصیل در آلمان قبل از 18 سالگی داشتن رضایتنامه از سوی والدین است. بعد از آن شما باید بتوانید ویزای دانش آموزی را از دولت این کشور دریافت کنید و در صورتی که مقطع تحصیلی خود را کامل کنید، می توانید درخواست ویزای طولانی مدت داشته باشید.

پس از اخذ پذیرش از مدارس یا کالج‌های این کشور، شما باید در خوابگاه‌های مخصوص مدارس اسکان داشته باشید و درصورتی‌که یک نفر به‌عنوان قیم قانونی شما در این کشور تعیین شود، می‌توانید در منزل یا محلی آن شخص برای شما مهیا کرده است اسکان داشته باشید.

داشتن بیمه سلامت پزشکی نیز جزو مواردی است که شما برای دریافت پذیرش و تحصیل در آلمان در بازه سنی زیر 18 سال به آن احتیاج پیدا خواهید کرد.

شرط معدل برای تحصیل در آلمان

بسیاری از مراکز و دانشگاه‌های کشور آلمان برای تحصیل در آلمان شرط معدلی ندارند. اما دراین‌بین برخی از دانشگاه‌های مطرح در آلمان وجود دارند که برای برخی از رشته‌های خود شرط معدل قرار دادند. به‌طورکلی حداقل معدل برای تمامی مقاطع دانشگاه‌های آلمان نمره 14 الی 16 تعیین شده است.

به‌عنوان‌مثال دانشگاه‌های شهر مونیخ اغلب شرط معدل خاصی برای پذیرش در دانشگاه‌های خود قرار نداده‌اند؛ اما دراین‌بین برخی از شهرها در رشته‌هایی مانند رشته‌های پزشکی یا پیراپزشکی حداقل معدل 18 را برای اعطای پذیرش در دانشگاه را تعیین نموده‌اند.

همچنین دراین‌بین شرط معدل برای رشته‌های علوم پایه حدود 15 الی 20 نیز توسط برخی از دانشگاه‌ها تعیین شده است.

هزینه تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان اثر مستقیم با نحوه زندگی و سبک زندگی شما خواهد داشت. طبیعتاً اسکان شما در مسکن‌های مرکز شهر شامل هزینه‌های بیشتری خواهد بود. یا تحصیل در رشته‌های پزشکی و حتی دانشگاه‌های خصوصی نیز این هزینه‌ها را به‌مراتب افزایش خواهد داد.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی شامل هزینه‌ای حدود 150 لی 300 یورو است. همچنین متوسط هزینه ای که برای تحصیل در برخی از دانشگاه های خصوصی حدود 3 الی 27 هزار یورو عنوان شده است و این یعنی برای کاهش هزینه های تحصیل باید بتوانید از امکانات دانشگاه های دولتی و همچنن بورسیه های تحصیلی این کشور بهره ببرید.

بورسیه‌های تحصیل در آلمان

برای استفاده از بورسیه‌های تحصیل در آلمان دانشجویان بین‌المللی باید شرایط ویژه‌ای را داشته باشند. معمولاً دانشجویانی می‌توانند از بورسیه‌های علمی بهره‌مند شوند که رزومه قوی و حتی سابقه اشتغال در گروه‌های علمی را داشته باشند.

در میان بورسیه‌های متفاوت یکه توسط دانشگاه‌های آلمان به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌شود، بورسیه فول فاند از جذاب‌ترین بورسیه‌هایی است که هر دانشجویی تلاش در اخذ آن دارد.

بورسیه فول فاند یعنی تمامی هزینه‌های تحصیل و زندگی در آلمان بر عهده دانشگاه محل تحصیل است و شما هیچ هزینه‌ای را نیاز نیست پرداخت کنید. این بورسیه معمولاً دانشجویانی داده می‌شود که رتبه و سطح علمی آنان در بالاترین سطح قرار داشته باشد.

ذکر این نکته شاید برای شما جالب باشد که دریافت این نوع بورسیه یا هر نوع بورسیه‌ای به‌مراتب در مقطع دکتری راحت‌تر از مقاطع دیگر است.

میزان بورسیه فول فاند برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی‌ارشد به طور ماهانه حدود 950 یورو و برای دانشجویان مقطع دکتری و بالاتر حدود 1200 یورو عنوان شده است که در اکثر مواقع این  عدد شامل بیمه پزشکی نیز خواهد شد.