سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در کانادا

کشور کانادا به‌عنوان یک کشوری باکیفیت بالای آموزشی و سطح رفاهی مناسب شناخته می‌شود. روش‌های مدرن تدریس، بازار کار متناسب با رشته‌های تحصیلی این کشور را به انتخاب نخست دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است. برای تحصیل در کانادا شما باید شرایط لازم را دارا باشید و طبق مراحل اعلام شده توسط دولت این کشور اقدام کنید. اولین مهم‌ترین شرط لازم برای تحصیل در کانادا شما باید بالای 18 سال سن و پذیرش از دانشگاه های کانادا را داشته باشید.

 

داشتن مدارک هویتی، بانکی، سلامت، زبان بین‌المللی تافل یا آیلتس و تحصیلی از جمله مدارکی است که برای تحصیل در کانادا به آن‌ها نیاز خواهید داشت.

تیم مهاجرتی الیت پس با آشنایی کامل از مقررات آموزشی و شناخت کامل دانشگاه‌های کشور کانادا می‌تواند به شما در طی روند اخذ ویزای تحصیلی کانادا یاری کند. همچنین شما می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان دراین‌خصوص با تیم کارشناسی الیت پس به‌صورت رایگان ارتباط برقرار کنید.

شرایط تحصیل در کانادا

برای حضور و تحصیل در کانادا و مانند سایر کشورها شما باید شرایطی را داشته باشید تا درخواست شما مورد پذیرش قرار بگیرد. به‌طورکلی شرایط عمومی تحصیل در کانادا شامل موارد زیر می‌شود:

  1. ارائه توصیه‌نامه
  2. داشتن مدرک آزمون‌های بین‌المللی زبان‌های انگلیسی یا فرانسه
  3. ارائه مدرک تحصیلی
  4. ارائه انگیزه‌نامه
  5. پرداخت هزینه درخواست

توصیه‌نامه و انگیزه‌نامه

از مهم‌ترین موارد برای اخذ ویزای تحصیلی کشور کانادا ، ارائه توصیه‌نامه و انگیزه‌نامه است. این دو مدرک به‌عنوان مدارک بسیار مهم به شمار می‌روند. در توصیه‌نامه معمولاً یک استاد سرشناس در آن از توانایی‌های علمی و توصیفات شخصی متقاضی تأکید و آن را تأیید می‌کند.

 اما در انگیزه‌نامه کمی تفاوت وجود دارد و این است که شما باید خودتان آن را تکمیل کنید. در انگیزه‌نامه شما باید انگیزه و دلایلی که کشور کانادا را برای ادامه تحصیل انتخاب نموده‌اید را بیان کنید و اهداف آینده خود را به طور شفاف توضیح دهید.

تحصیل در کاناداتحصیل در کانادا

مدرک زبان برای تحصیل در کانادا

کشور کانادا در دانشگاه‌های خود به زبان‌های مختلفی از جمله زبان انگلیسی و فرانسوی آموزش‌های خود را ارائه می‌کند. ارائه مدرک و نمره قبولی در مقاطع مختلف، متفاوت است.

این نمرات بر اساس آزمون‌های تافل و آیلتس تعیین می‌شود که در مقطع کارشناسی حداقل نمره قابل‌قبول 6 و در مقطع دکتری حداقل نمره قابل قبول 6.5 است.

مدرک تحصیلی

مدرک تحصیلی جزو مواردی است که رشته آینده شما برای تحصیل در کشور کانادا را مشخص می‌کند. پذیرش مدرک تحصیلی طبق دوره آموزشی تفاوت دارد. به‌صورت کلی در مقطع کارشناسی باید نمره معدل دبیرستان حداقل 14 باشد.

پرداخت هزینه درخواست

پس از تکمیل مدارک و دارابودن شرایط لازم برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا، شما به محل کنسولگری و یا سفارت کانادا مراجعه و همراه با مدارک هزینه درخواست ویزای تحصیلی را پرداخت می‌کنید. در سال 2024 هزینه درخواست پذیرش دانشگاه های این کشور حدود 100 الی 200 دلار کانادا است.

مدارک لازم برای تحصیل در کانادا

برای تحصیل در کانادا شما باید مدارکتان کامل باشد. نقص در مدرک همیشه یکی از مواردی است سبب عدم تأیید درخواست ویزای تحصیلی می‌شود. مدارک لازم برای تحصیل در کانادا به شرح زیر است:

  1. تکمیل و ارائه درخواست ویزای تحصیلی (قابل دریافت از وب‌سایت‌های مرتبط با سفارت کانادا)
  2. عکس پاسپورتی (برای حداقل 6 ماه اخیر)
  3. داشتن پاسپورت معتبر با اعتبار اعلام شده از سوی کنسولگری یا سفارت کانادا
  4. اخذ مدرک تأییدپذیرش از سوی دانشگاه یا مؤسسات آموزشی کانادا
  5. دریافت مدارک سلامت
  6. داشتن بیمه بین‌المللی
  7. مدارک شغلی و درآمدی
  8. مدارک اثبات تمکن مالی
  9. مدرک زبان بین‌المللی با نمره قبولی حداقل 6.5
  10. ارائه مدرک سوءپیشینه یا سابقه کیفری
  11. انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه
  12. مدارک سایر اعضای خانواده در صورت ازدواج

هرگونه نقص مدرک باعث می‌شود در روند درخواست ویزای تحصیلی شما اختلال ایجاد شود. پیشنهاد الیت پس به شما استفاده از مشاوره‌های رایگان تیم کارشناسان مهاجرتی این شرکت است تا به‌راحتی مراحل موردنظر را طی کنید.

احتمال ریجکت‌شدن مدارک برای ویزای تحصیلی کانادا

در برخی از موارد احتمال ریجکت‌شدن مدارک متقاضیان وجود دارد. عمده دلیلی که می‌تواند باعث این امر شود، نقص مدارک است. اما بااین‌حال موارد دیگری نیز وجود دارد که باعث اختلال در روند ویزای تحصیلی کانادا می‌شود که عبارت‌اند از:

  • فعالیت در گروه‌های خاص سیاسی
  • داشتن سابقه سفر به برخی از کشورها
  • مخدوش بودن قسمت‌هایی از مدارک هویتی و مالی
  • داشتن سابقه بیماری‌های خاص
  • اثبات‌نشدن تمکن مالی دانشجو
  • مشخص‌نشدن انگیزه و هدف دانشجو از سفر به کشور کانادا

اقامت پس از تحصیل در کانادا

مهاجرت به کانادا جزو اهدافی است که بسیاری از دانشجویان بین‌المللی آن را دنبال می‌کنند. اما برای مهاجرت به این کشور، شاید راحت‌ترین راه، مهاجرت تحصیلی باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

همان‌گونه که گفته شد، کشور کانادا به دلیل داشتن فضای کسب‌وکار، کیفیت بالای آموزش و حضور دانشگاه‌های مطرح جهانی همواره به‌عنوان یک مقصد محبوب برای دانشجویان بین‌المللی و همچنین مهاجرت تحصیلی است. اما مهم‌ترین بخش برای تحصیل در کانادا این است که این دانشجویان می‌توانند پس از تحصیل در این کشور اقامت دریافت کنند.

دریافت اقامت کشور کانادا به این منظور است که افراد می‌توانند در این کشور علاوه بر زندگی، شغل  مناسب برای خود پیدا کنند و مشغول به کار شوند. به‌طورکلی شرایط عمومی برای اقامت کشور کانادا عبارت‌اند از:

  • فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های کانادا
  • ارائه مدرک بین‌المللی زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • داشتن سابقه فعالیت شغلی
  • تمکن مالی

تمامی موارد بالا جزو موارد مهم برای اخذ اقامت است، اما مهم‌ترین آن‌ها، تمکن مالی است. شما باید بتوانید با استفاده از مدارک بانکی، تحصیلی و درآمدی، اثبات کنید که توان مالی برای زندگی در کانادا را دارید.

ذکر این نکته هم مهم است که بدانید، اخذ اقامت ممکن است چندین ماه طول بکشد، پس بنابراین دانشجویان باید طی این مدت با حضور در این کشور مواردی که نام‌برده شد را اثبات کنند.

تحصیل در کاناداتحصیل در کانادا

هزینه‌های تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا طبیعتاً مستلزم هزینه‌هایی مانند هزینه مسکن، هزینه شهریه‌های دانشجویی و بسیاری از موارد خواهد بود. به‌طورکلی هزینه تحصیل در کشور کانادا به‌مراتب از تحصیل در کشوری مانند ایران بسیار بالاتر است.

دانشجویان بین‌المللی علاوه بر اینکه در مقاطع مختلف، هزینه‌های پرداختی آن‌ها متفاوت است، بنا به نوع سبک زندگی و محل زندگی هزینه‌های آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. به طور میانگین دانشجویانی که در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های کانادا تحصیل می‌کنند هزینه تحصیلشان بین 15 الی 65 هزار دلار خواهد بود.

دانشجویان کارشناسی‌ارشد حدود 15 الی 40 هزار دلار کانادا و دانشجویان مقطع دکتری نیز حدود 20 الی 50 هزار دلار کانادا صرفاً هزینه تحصیلشان خواهد بود.

هزینه تحصیل در کانادا به تومان

یکی از دغدغه‌های تمامی دانشجویان بین‌المللی پس از اخذ ویزای تحصیلی کانادا، هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور است. دانشجویان ایرانی که علاقه‌مند به تحصیل در کانادا هستند، باید بدانند که به دلیل نوسان مالی دلار رقم دقیقی از هزینه‌های تحصیل نیست.

اما به‌طورکلی برخی از هزینه‌های تحصیل در کانادا مانند هزینه مسکن، هزینه دوره‌های آموزشی و سایر هزینه‌ها از طرف دولت کانادا اعلام شده است.

شهریه مقطع کارشناسی طبق اعلام دولت کانادا در سال تحصیلی 2023 و 2024 به صورت میانگین در تمامی استان های این کشور حدود 38 هزار دلار کانادا است.

هزینه مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز در سال تحصیلی 2023 و 2024 به صورت میانگین در تمامی استان های این کشور حدود 23 هزار دلار کانادا است.

نکته مهم و اثرگذار در هزینه‌ها این است که شما چه شهری را برای تحصیل انتخاب کنید. به‌عنوان‌مثال هزینه تحصیل مدارس دولتی در شهری مانند تورنتو در مقطع دبستان و دبیرستان حدود 16 هزار دلار سالانه و در شهری مانند شارلوت تاون حدود 10 هزار دلار خواهد بود. بنابراین سبک زندگی و محل زندگی شما تاثیر فراوانی در هزینه های شما خواهد داشت.

هزینه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد

به طور میانگین برای مقطع کارشناسی در سال 2024 هزینه ای بالغ بر 36 هزار دلار عنوان شده است. طبیعتاً با انتخاب هر رشته ای هزینه آن افزایش پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال هزینه رشته تحصیلی دامپزشکی 68 هزار دلار است و هزینه رشته تحصیلی آموزش 23 هزار دلار است. میانگین شهریه در کشور کانادا برای دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی ارشد نیز حدود 21 هزار دلار عنوان شده است.

بورسیه‌های تحصیلی کانادا

تحصیل در کانادا نیز مانند سایر کشورها دارای بورسیه است. کشور کانادا برای بخشی از دانشگاه‌های این کشور، توانسته بورسیه‌های متفاوتی را برای دانشجویان بین‌المللی طراحی  و ارائه کند.

 طبیعتاً بورسیه‌های تحصیلی می‌تواند برای پوشش بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی کمک‌کننده برای دانشجویان بین‌المللی باشد.

قطعاً اخذ بورسیه تحصیلی کانادا باید دارای شرایط خاصی باشد و لازم به ذکر است که دریافت هر بورسیه‌ای باتوجه‌به نوع رشته تحصیلی و نوع بورسیه نیز متفاوت خواهد بود. اما مهم‌ترین شرایط برای دریافت بورسیه تحصیلی موارد زیر است:

  1. معدل بالا در دوره‌های قبل
  2. نمره زبان بین‌المللی بالا
  3. داشتن سابقه فعالیت‌های پژوهشی و علمی

نکته قابل‌توجه و جذاب برای دانشجویان و متقاضیان تحصیل در کانادا، این است که اگر شما دانشجوی این کشور باشید، می‌توانید از تخفیف‌هایی که برای ناوگان حمل‌ونقل این کشور مانند هواپیما، قطار، اتوبوس و… طراحی شده است را استفاده کنید.

تحصیل در کانادا رایگان

در مطلب بالا به بورسیه و شرایط آن اشاره کردیم، اما در ادامه به این سؤال خواهیم پرداخت که آیا تحصیل در کانادا می‌تواند رایگان هم باشد یا خیر. برای تحصیل در کانادا راهکارهایی وجود دارد که می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌های شما را کاهش دهد که بخشی از آن را در ادامه توضیح خواهیم داد.

  1. استفاده از بورسیه تحصیلی
  2. انتخاب دانشگاه‌های کم‌هزینه‌تر
  3. استفاده از هزینه‌های کمک‌تحصیلی
  4. داشتن شغل دانشجویی هم‌زمان با تحصیل
  5. انتخاب رشته‌هایی که هزینه کمتری دارد

تحصیل در کانادا می‌تواند جذاب‌تر باشد؛ اما به شرطی که هزینه‌های مسکن و تحصیل را با کمک مواردی که نام‌برده شد کاهش دهید. استفاده از دانشگاه‌های دولتی و یا برخی از مؤسسات آموزش عالی می‌تواند تا حد زیادی از هزینه‌های تحصیل شما را کاهش دهد. برخی از دانشگاه‌های این کشور که به‌صورت دولتی اداره می‌شوند، رایگان است.

انتخاب برخی از رشته‌های تحصیلی در کانادا به دلیل داشتن واحدهای عملی و تعداد بالای واحدها، مستلزم پرداخت هزینه بیشتری نسبت به رشته‌های تئوری خواهد بود، پس بنابراین انتخاب برخی از رشته‌های کم‌هزینه نیز می‌تواند تا حدی هزینه‌های تحصیل شما را کاهش دهد.

اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش، استفاده از هزینه‌های کمک‌تحصیلی است که دولت کانادا به دانشجویان بین‌المللی اختصاص می‌دهد. این کمک‌هزینه‌ها معمولاً به دانشجویانی ارائه می‌شود که از رتبه علمی بالایی برخوردار باشند و یا در فعالیت‌های علمی دانشگاه‌های کانادا مشارکت فعال داشته باشند.

 استفاده هم‌زمان کمک‌های تحصیلی کشور کانادا و داشتن شغل دانشجویی کمک بسیار زیادی می‌کند تا دانشجویان بین‌المللی بتوانند به‌راحتی از پس هزینه‌های زندگی و تحصیلی خود بر بیایند.

شرایط تحصیل در کانادا زیر 18 سال

سؤال اصلی اینجاست که آیا افراد زیر 18 سال هم می توانند در کانادا مشغول به تحصیل شوند؟ پاسخ این سوال مثبت است. اما مانند دانشجویان بین المللی که برای تحصیل در کانادا شرایطی را لازم دارند، دانش آموزان نیز برای تحصیل در این کشور، باید شرایطی را داشته باشند.

طبیعتاً بهترین زمان برای دریافت ویزای تحصیلی، دوره‌های پیش از دانشگاه است. شما پیش از دانشگاه اگر در کشور کانادا تحصیل کنید، علاوه بر اینکه توانسته‌اید بافرهنگ و قوانین این کشور آشنا شوید، مراحل راحت‌تری برای پذیرش در دانشگاه‌های این کشور را خواهید داشت.

سیستم آموزشی این کشور زیر نظر دولت اداره می‌شود و در سه مقطع زیر ادامه دارد:

  • پیش‌دبستانی
  • دبستانی
  • دبیرستانی

کودکان و نوجوانان تا رسیدن به دانشگاه باید تمامی مراحل آموزشی را با موفقیت پشت سر بگذارند. ساعات حضور دانش‌آموزان در مدارس کشور کانادا از روز دوشنبه تا جمعه از ساعت 8 صبح تا 15 است. در میان مقاطع نام برده شده، مقطع پیش دبستانی در کشور کانادا از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این مقطع کودکان پنج سال به بالا حضور دارند و توانایی هایی مانند ارتباط با اطرافیان، شمارش اعداد و بسیاری از فرهنگ های ارتباطی را آموزش می بینند.

نحوه آموزش در مقاطع دبستان و دبیرستان نیز بنا به شرایط سنی آن‌ها متفاوت است. دانش‌آموزان در دبستان از سن 6 سالگی تا 14 سالگی حضور دارند و دوره آن ها حدود 6 سال طول می کشد.

البته بنا به نوع مدیریت دبستان ها در برخی از فدرال های استانی، این دوره تا 8 سال نیز افزایش پیدا می کند. در مقطع دبیرستان نیز دانش آموزان تا پایان 18 سالگی حضور دارند.

پرداخت هزینه مقاطع پیش‌دبستان، دبستان و دبیرستان باتوجه‌به نوع مدرسه متفاوت است. مدارس دولتی کانادا از هزینه‌های  بسیار پایین‌تری برخوردار هستند و ثبت‌نام در مدارس خصوصی و غیردولتی طبیعتاً مستلزم پرداخت هزینه‌های بیشتری است.

مقاطع تحصیلی در کانادا

برای تحصیل در کانادا، ابتدا باید بدانید که مقاطع تحصیلی در کانادا به چند دسته تقسیم می‌شوند. به‌صورت کلی، مقاطع تحصیلی در کانادا به چهار دسته زیر تقسیم می‌شود که توضیح خواهیم داد:

  1. مقطع ابتدایی
  2. مقطع متوسطه
  3. مقطع کالج
  4. مقطع دانشگاه

مقطع ابتدایی

در مقطع ابتدایی، کودکانی که بازه سنی آن‌ها بین 5 تا 12 سال است آموزش می بینند. دوره ابتدایی در کشور کانادا شش سال تحصیلی است.

مقطع متوسطه

بعد از گذراندن مقطع ابتدایی، نوجوانانی که بین 12 تا 18 سال سن دارند باید چهار سال تحصیلی را در این مقطع تحت آموزش باشند.

مقطع کالج و دانشگاه

دو مقطع کالج و دانشگاه، در دسته‌بندی‌های کشور کانادا به‌عنوان مقطع عالی شناخته می‌شوند. مقطع کالج حدود سه سال طول می‌کشد و در مقایسه با مقاطع تحصیلی در ایران همان دوره کاردانی محسوب می‌شود. اما مقطع دانشگاه همانند مقاطع کارشناسی تا دکتری است و حدود چهار الی پنج سال طول می‌کشد.

شرایط پذیرش در دانشگاه‌های کاناداشرایط پذیرش در دانشگاه‌های کانادا

مهاجرت تحصیلی به کانادا با دیپلم

تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم امکان‌پذیر است، اما تحقق این امر زمانی است که افراد شرایط لازم را دارا باشند.

 قبل از هرگونه شرایط خاصی شما باید پذیرش از سمت یکی از مؤسسات آموزشی در کانادا را داشته باشید که بتوانید درخواست ویزای تحصیلی کانادا را ارائه کنید. شرایط دریافت ویزای تحصیلی کانادا با مدرک دیپلم به دودسته شرایط عمومی و شرایط اختصاصی تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

شرایط عمومی و اختصاصی برای تحصیل در کانادا با دیپلم

شرایط عمومی تحصیل در کانادا با دیپلم شامل موارد زیر است:

  1. نداشتن سابقه کیفری و سوءپیشینه
  2. داشتن پاسپورت معتبر که اعتبار آن حداقل 5 سال باشد
  3. حداقل سن 18 سال باشد
  4. داشتن گواهی سلامت از نظر روحی و جسمانی
  5. فاصله سنی دو سال تا تحصیل بعد از مدرک دیپلم
  6. شرایط اختصاصی برای تحصیل در کانادا با دیپلم عبارت‌اند از:
  7. داشتن مدرک دیپلم مرتبط و با نمره معدل بالا
  8. داشتن مدارک معتبر زبان (تافل و آیلتس)
  9. ارائه نمرات اخذ شده در دبیرستان

ویزای تحصیل در کانادا با معدل پایین دیپلم

اگر کسی معدل دیپلم پایین‌تری داشت این بدین منظور نیست که امکان تحصیل در کشور کانادا را نخواهد داشت. بلکه شما می‌توانید به‌جای انتخاب دانشگاه‌های این کشور، از کالج‌ها استفاده کنید. کالج‌ها معمولاً رتبه معدل را پایین‌تر در نظر می‌گیرند تا افراد بتواند در آن مؤسسات مشغول به تحصیل شوند.

راهکارهایی وجود دارد که شما بتوانید راهی برای جبران این معدل پایین خود داشته باشید. اولین راه برای جبران معدل پایین دیپلم داشتن رزومه قوی است. رزومه قوی مرتبط با کار و رشته می‌تواند تا حد زیادی جبران‌کننده معدل پایین شما باشد. دومین راه استفاده از آزمون GRE است.

در آزمون GRE افراد می‌توانند با گرفتن نمره بالای آن و نشان‌دادن سطح علمی بالای خود، معدل پایین دیپلم خود را پوشش دهند و جبران‌کننده آن باشد.

آخرین راه مصاحبه حضوری است، گاهی اوقات در مصاحبه حضوری شما می‌توانید از دلایلی که باعث پایین آمدن معدل دیپلمتان شده است را ذکر کنید و این سبب پذیرش شما شود، پس حتماً خود را برای مصاحبه حضوری آماده کنید و آمادگی کامل را داشته باشید.

سخن پایانی

تحصیل در کانادا می‌تواند به رشد مالی و علمی شما کمک بزرگی کند، و یا این تبدیل به فرصت جهت مهاجرت دائمی شما باشد. اما قبل از هر چیز باید بدانید که قبل از هرگونه اقدامی شما باید از یک مشاوره حقوقی و مهاجرتی باتجربه بهره ببرید تا بتوانید از هرگونه مشکلی که در آینده باعث عدم دریافت ویزای تحصیلی شما می‌شود را بگیرید.

کادر مجرب تیم مهاجرتی الیت پس با آشنایی کامل از شرایط دانشگاه‌های کانادا و همچنین آشنابودن با قوانین مهاجرتی این کشور، می‌تواند مسیر اخذ ویزای تحصیلی کانادا را برای شما هموارتر کند.