سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حداقل معدل برای تحصیل در فرانسه

تحصیل در فرانسه باتوجه‌به حضور اساتید مطرح دنیا و همچنین فضای علمی درجه یک و به‌علاوه محیط زندگی نسبتاً پایدار جزو مقاصدی است که دانشجویان در سراسر دنیا آن را به‌عنوان اولین انتخاب‌های خود قرار می‌دهند. در کشور فرانسه اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی یکی از مواردی است که هر دانشجویی می‌تواند درصورتی‌که نمرات بالایی را کسب کند آن را نیز به دست آورد.

 

برای تحصیل در فرانسه باید حداقل سن 18 سال تمام را داشته باشید و علاوه بر آن داشتن مدرک فرانسوی و انگلیسی نیز جزو اولیت های پذیرش در دانشگاه های این کشور محسوب می شود.

نکته حائز اهمیت در خصوص تحصیل در فرانسه، ارائه مدارک به‌صورت صحیح است. شما باید قبل از اینکه هر گونه اقدامی برای تحصیل در فرانسه داشته باشید، ابتدا باید بتوانید با یک مشاوره حقوقی و یا مشاوره مهاجرتی دراین‌خصوص مشورت کنید.

 استفاده از مشاوره‌های حقوقی و مهاجرتی پیش از ارائه درخواست تحصیل در فرانسه، می‌تواند به شما کمک کند تا از ارائه ناقص مدارک جلوگیری کنید و حتی در برخی از موارد برای قبولی در مصاحبه حضوری می‌تواند برای شما راهگشا باشد.

تیم مهاجرتی الیت پس باسابقه و تجربه طولانی در خصوص مهاجرت‌های تحصیلی به‌خصوص تحصیل در فرانسه و همچنین با تسلط کامل بر روی قوانین مهاجرتی این کشور و همچنین قوانین پذیرش دانشگاه‌های فرانسه، می‌تواند مسیر شما را برای تحصیل در فرانسه هموار نماید.

شرایط تحصیل در فرانسه

در ابتدای امر باید بگوییم مهمترین شرط برای تحصیل در این کشور اخذ ویزای تحصیلی فرانسه است. برای تحصیل در کشور فرانسه هر دانشجویی باید شرایط خاصی را داشته باشد، در غیر این صورت نمی‌تواند موفق به اخذ پذیرش از مراکز آموزشی فرانسه شود. در ادامه به برخی از شرایط مهم اشاره می‌کنیم.

مدرک زبان

اولین و مهم‌ترین شرط برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی فرانسه داشتن مدرک زبان است. زبان‌اصلی کشور فرانسه، زبان فرانسوی است، اما شما می‌توانید مدرک زبان انگلیسی که به واسطه شرکت در آزمون‌های بین‌المللی مانند آیلتس یا تافل آن را به دست آوردید نیز ارائه کنید. نمره قبولی در این آزمون‌ها حداقل 6 الی 6.5 است.

تمکن مالی

دومین ملاک برای تحصیل در فرانسه داشتن تمکن مالی مناسب است. کشورهایی که هر ساله پذیرای دانشجویان مختلف برای تحصیل در کشور خودشان هستند، یک شرط اصلی به نام اثبات تمکن ملی را قرار دادند که در آن دانشجوان باید از طریق مدارکی مانند مدارک بانکی و یا مدارک شغلی به دولت فرانسه اثبات کنند که توانای پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور را دارند.

میزان تمکن مالی برای سال اول برای خود فرد حدود 33 هزار یورو و برای هر فردی که همراه باشد حدود 17 هزار یورو است. گفتی است که این مبلغ در سال های بعد کاهش خواهد داشت و میزان تمکن مالی برای شخص دارنده ویزا، حدود 25 هزار یورو و هر فرد همراه حدود 13 هزار یورو خواهد بود.

مدرک تحصیلی معتبر

ملاک بعدی برای تحصیل در فرانسه داشتن مدرک معتبر تحصیلی است. مدرک تحصیلی معتبر نشان‌دهنده این است که شما به‌عنوان متقاضی تحصیل در فرانسه توانستید مقاطع قبلی را با موفقیت و نمره معدل بالا پشت سر بگذارید. همچنین با ارائه این مدارک می‌توانید روند اخذ پذیرش از مراکز آموزشی فرانسه را علاوه بر بهبود، سرعت ببخشید.

تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی

برای تحصیل در کشور فرانسه داشتن مدرک زبان یکی از اولویت‌های اصلی به شمار می‌رود. در کشور فرانسه بیش از 75 درصد از واحدها و رشته های درسی به زبان انگلیسی تتدریس می شود و این رقم گویای این است که برای تحصیل در فرانسه لازم نیست شما صرفا مدرک زبان فرانسه را داشته باشید.

نکته مهم برای تحصیل در فرانسه آن است که اگر یک فرد مدرک زبان انگلیسی را داشته باشد، بهتر است شهرهایی مانند پاریس یا لیون یا دیگر شهرهایی که زبان آن انگلیسی است را انتخاب نمایند یا شرایط بهتری برای آموزش داشته باشند.

مدارک معتبری که توسط دانشگاه‌های فرانسه مورد قبول است، مدارک آزمون‌های بین‌المللی زبان مانند آیلتس یا تافل است که علاوه بر این دو، شما می‌توانید از مدارک آزمون کمبریج یا آزمون پیشرفته کمبریج نیز استفاده کنید.

تحصیل در فرانسهتحصیل در فرانسه

تحصیل در فرانسه به زبان فرانسوی

زبان‌اصلی کشور فرانسه، فرانسوی است و پایه تدریس در مراکز آموزشی این کشور نیز به زبان فرانسوی است. اخذ مدرک بین‌المللی زبان فرانسه نیز مانند زبان انگلیسی است که متقاضیان می‌توانند با شرکت در آزمون‌های آیلتس و تافل آن را به دست آورند. از دیگر راه‌های مدرک زبان فرانسه شرکت در آزمون DELF است.

آزمون DELF

آزمون DELF یک آزمونی است که در آن میزان تسلط متقاضیان در زمینه‌هایی مانند مهارت‌های شنیداری، مهارت‌های شفاهی و خواندن و نوشتن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این آزمون زیر نظر وزارت آموزش فرانسه است و حداقل نمره قبولی در این آزمون 50 از 100 است.

نکته مهم در آزمون DELF که متقاضیان باید به آن توجه کنند این است که شرکت در این آزمون صرفاً برای افرادی است که علاقه‌مند به تحصیل به زبان فرانسوی است و هیچ الزامی برای شرکت در آن وجود ندارد.

تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان

تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان امکان‌پذیر نیست و ارائه مدرک بین‌المللی زبان از مدارک مهمی است که در صورت عدم ارائه آن، امکان‌پذیرش در مراکز آموزشی فرانسه را نخواهید داشت. برخی از دانشگاه‌های فرانسه وجود دارند که به شما این امکان را می‌دهند که بدون مدرک زبان درخواست خود را ارائه دهید، اما باید در یک تاریخ مشخص مدرک زبان بین‌المللی خود با نمره قبولی را تحویل دهید.

البته ذکر این نکته هم مهم است که اگر شما سابقه تحصیل، اشتغال و یا زندگی در یک محیط با زبان فرانسوی یا انگلیسی را داشته باشید، با انجام تست‌هایی می‌توانید پذیرش موردنظر برای تحصیل در فرانسه را دریافت نمایید.

تحصیل در فرانسه رایگان

تحصیل در فرانسه به‌صورت رایگان عملاً امکان‌پذیر نیست. اما شما می‌توانید برای کاهش هزینه‌های زندگی و تحصیل از شرایطی مانند بورسیه بهره ببرید. با گرفتن بورسیه می‌توانید به میزان چشمگیری هزینه‌های خود را در زندگی و تحصیل کاهش دهید.

معمولاً دانشجویان برای دریافت بورسیه باید معدل بالا داشته باشند یا در امورات پژوهشی مربوط به مرکز آموزشی که در آن تحصیل می‌کنند شرکت داشته باشند.

تحصیل رایگان در مقطع دکتری

البته این نکته برای مقاطع تحصیلی مانند کارشناسی و کارشناسی‌ارشد صدق می‌کند. دانشجویانی که در سطح دکتری مشغول به تحصیل هستند، معمولاً به‌عنوان پژوهشگران دانشگاه شناخته می‌شوند و به آن‌ها دستمزد در جهت شرکت در مسائل پژوهشی پرداخت می‌شود.

دانشجویان مقطع دکتری که بتوانند پس از شرکت در برخی از آزمون‌ها، فلوشیپ دکتری دانشگاه‌های فرانسه را اخذ کنند به آنان ماهیانه و به مدت سه سال مبلغ 1400 یورو پرداخت خواهد شد. این فرصت تا پنج سال نیز قابل تمدید است.

تحصیل در فرانسه پزشکی

رشته پزشکی جزو رشته‌هایی است که افراد زیادی برای تحصیل در فرانسه متقاضی ثبت‌نام در آن هستند. رشته‌های پزشکی جزو رشته‌هایی به شمار می‌روند که افراد پس از فارغ التحصیلی شانس بسیار زیادی برای کسب درآمد به واسطه مدرکشان خواهند داشت.

هزینه تحصیل در رشته‌های پزشکی معمولاً مبلغی بین 180 الی 3000 یورو تخمین زده می شود که هزینه ها طبق انتخاب هر رشته ای متفاوت خواهد بود. در خصوص طول دوره های رشته های پزشکی باید بگوییم که دوره های پزشکی در فرانسه 4 الی 6 سال طول می کشد و شامل دوره های PCEM، دوره DCEM و دوره DCEM است.

دوره PCEM

این دوره حدود یک الی دو سال است و مباحثی که در آن تدریس می‌شود، بین تمامی رشته‌های پزشکی یکسان است و دانشجویان پس از گذراندن دوره در صورت قبولی در آزمون‌های پایانی آن، می‌توانند وارد دوره‌های بعدی شوند.

دوره DCEM

مدرک دریافتی این دوره معادل مدرک کارشناسی‌ارشد است که به‌اصطلاح به آن دیپلم پزشکی گفته می‌شود. دانشجویان باید این دوره‌ها در طی 4 سال طی کنند و در آن علاوه بر مسائل تخصصی تر در زمینه رشته تحصیلی خود، باید بتوانند مسائل تئوری را نیز آموزش ببینند. از تفاوت های اصلی این دوره با دوره گذشته، شرکت در بیمارستان ها به عنوان کارآموزی است که با حضور در بیمارستان ها می توانند حقوق دریافت نمایند.

تحصیل در فرانسهتحصیل در فرانسه

دوره DCEM

پس از گذراندن دو دوره قبلی، دانشجویان می‌توانند به مدت سه سال در این دوره مشغول به تحصیل شوند و پس از پایان آن، می‌توانند مدرک پزشکی عمومی خود را دریافت نمایند. اما اگر دانشجو از ابتدا دوره 4 الی 6 ساله را انتخاب نماید می تواند در یکی از رشته های پزشکی تخصص مورد علاقه خود را دریافت نماید.

تحصیل در فرانسه با مدرک دیپلم

تحصیل در فرانسه از دوره کارشناسی مستلزم داشتن مدرک دیپلم با نمره معدل بالا است. نمره معدل بالا می‌تواند روند اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها یا مراکز آموزشی فرانسه را بهبود ببخشد. برای تحصیل در فرانسه با مدرک دیپلم متقاضیان می‌توانند در صورت لزوم قبل از حضور در دانشگاه‌های این کشور، یک دوره دو‌ساله را در کالج‌های فرانسه پشت سر بگذارند.

حضور در کالج‌های فرانسه می‌تواند علاوه بر کمک به شرایط زبان برای یادگیری دروس، می‌تواند سبب شود تا دانشجویان بافرهنگ زندگی و تحصیل در این کشور نیز بیشتر آشنا شوند.

حداقل معدل برای تحصیل در فرانسه

حداقل مدرک دیپلم برای تحصیل در فرانسه 14 است و افراد متقاضی که معدل دیپلم آنان کمتر از 14 است نمی توانند پذیرش مراکز آموزشی فرانسه را دریافت نمایند. اما این معدل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به مراتب بیشتر و متفاوت تر است.

حداقل معدل برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نمره 15 الی 16 و حداقل معدل برای تحصیل در مقطع دکتری نمره 16 الی 17 است.

تحصیل در فرانسه با معدل پایین

به‌طورکلی همان‌گونه که معدل بالا شانس اخذ پذیرش از دانشگاه‌های فرانسه را افزایش می‌دهد، به همان میزان، معدل پایین سبب می‌شود تا شانس کمتری برای تحصیل در فرانسه را داشته باشید. اما برخی از موارد می‌توانید با ارائه توصیه‌نامه از سوی یک استاد با رتبه علمی بالا، بتوانید تأثیر معدل پایین خود را خنثی کنید.

حضور در پروژه‌های پژوهشی یا علمی نیز می‌تواند به شما کمک کند تا درصورتی‌که معدل پایینی دارید، بتوانید موفق به دریافت پذیرش از مراکز آموزشی فرانسه شوید.

شرایط سنی تحصیل در فرانسه

شرایط سنی تحصیل در فرانسه در مقاطع دانشگاهی مانند کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری معمولاً طبق اعلام دولت این کشور از 18 سال به بالا عنوان شده است. اما به طور خاص برای شرکت در مقطع کارشناسی حداکثر سن 26 سال، در مقطع کارشناسی ارشد حداکثر 30 و در مقطع دکتری حداکثر 35 سال عنوان شده است. یکی از موسساتی که ویزای تحصیلی کشور فرانسه را پشتیبانی میکند الیت پس است

رشته‌های تحصیلی محبوب در فرانسه

به‌طورکلی رشته‌های تحصیلی که در فرانسه وجود دارد جزو رشته‌هایی هستند که معمولاً از بازار کار خوبی برخوردار هستند. اما نکته مهمی که وجود دارد برخی از رشته‌ها و گرایش‌های آنان از محبوبیت بیشتری در بین دانشجویان بین‌المللی برخوردار است.

 رشته‌هایی مانند رشته مدیریت کسب‌وکار، رشته مهندسی، رشته علوم زیستی و پزشکی و همچنین رشته هنر و ادبیات جزو محبوب‌ترین رشته‌های تحصیل در فرانسه است.

رشته مدیریت کسب‌وکار

اولین رشته بسیار محبوب در بین دانشجویان بین‌المللی، مدیریت کسب‌وکار است. گرایش‌های محبوب در این رشته به ترتیب عبارت‌اند از:

  1. مدیریت اجرایی
  2. مدیریت بازرگانی
  3. مدیریت منابع انسانی
  4. مدیریت مالی
  5. مدیریت پروژه

رشته مهندسی

دومین رشته محبوبی که اکثر دانشجویان بین‌المللی آن را به‌عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب می‌کنند، رشته مهندسی است. گرایش‌های این رشته نیز به ترتیب شامل موارد زیر است.

  1. مهندسی برق
  2. مهندسی مکانیک
  3. مهندسی علوم کشاورزی
  4. مهندسی سازه
  5. مهندسی نرم‌افزار

رشته علوم زیستی و پزشکی

شاید برای شما هم جالب باشد که رشته‌های پزشکی در رتبه سوم در بین رشته‌های محبوب قرار دارد، اما نکته مهم این است که اکثر دانشجویان در سراسر کشور، بنا به علاقه‌مندی که به یک‌رشته دارند، آن را انتخاب می‌کنند.  گرایش‌های محبوب رشته علوم زیستی و پزشکی شامل موارد زیر است:

  1. پزشکی عمومی
  2. داروسازی
  3. بیوتکنولوژی
  4. ژنتیک

رشته هنر و ادبیات

رشته هنر و ادبیات از جمله مهم‌ترین رشته‌هایی است که در بین دانشجویان بین‌المللی از محبوبیت خاصی برخوردار است. گرایش‌های محبوب این رشته عبارت‌اند از:

  1. هنرهای زیبا
  2. موسیقی
  3. فیلم‌سازی
  4. مدیریت فرهنگی