سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هزینه تحصیل در دانشگاه های هلند به چه عواملی بستگی دارد؟

کشور هلند به دلیل داشتن فضای شغلی مناسب پس از فارغ التحصیلی و همچنین فراهم بودن شرایط بی نظیر و سطح بالای زندگی به عنوان یکی از مقاصد اصلی دانشجویان بین المللی از سراسر جهان است. این کشور از کیفیت آموزش بالایی برخوردار است و در کنار این سیستم باکفیت، مطرح ترین دانشگاه های دنیا و همچنین اساتید درجه یک را نیز در کنار خود دارد. اما مسئله مهم در خصوص اخذ ویزای تحصیلی، هزینه تحصیل در هلند است که باید پیش از هرگونه اقدامی مورد بررسی قرار گیرد.

 

هزینه تحصیل در هلند مطابق با برخی از شرایط متغییر است. به عنوان مثال اگر شما جزو دانشجویانی که کشورشان عضو اتحادیه اروپا باشد قرار داشته باشید به مراتب هزینه تحصیلتان پایین تر خواهد بود ولی هزینه تحصیل برای دانشجویان غیر از اتحادیه اروپا بیشتر خواهد بود. در کنار این مورد، موارد دیگری مانند رشته تحصیلی، دانشگاه محل تحصیل و حتی سبک زندگی شما بر روی هزینه های تحصیل و زندگی تاثیر مستقیم دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

شهریه دانشگاه های هلند

شهریه دانشگاه های هلند هر ساله از سوی استان هایی که آن دانشگاه در آن وجود دارد تعیین می شود و برای تمامی دانشگاه های آن استان یکسان خواهد بود. با این وجود شهریه دانشگاه ها مطابق با رشته تحصیلی که از سوی خودتان اعلام می شود، متغییر است. همچنین این شهریه ها در مقاطع کارشناسی و کارشاسی ارشد و همچنین دکتری نیز متفاوت است.

به طور کلی شهریه برخی از دانشگاه  های هلند در مقطع کارشناسی به این گونه است که شهریه در دانشگاه بردا سالانه 13 هزار یورو است. این شهریه برای دانشگاه صنعتی دلفت سالانه 16 هزار یورو و برای دانشگاه آیندهوون 13 هزار یورو است. برخی از دانشگاه ها نیز وجود دارد که در مقطع کارشناسی شهریه کمتری دارند مانند دانشگاه ساکسیون که سالانه حدود 9 هزار یورو شهریه دریافت می کند.

تمامی موارد ذکر شده صرفا برای مقطع کارشناسی بود اما در مقطع کارشناسی ارشد سالانه حدود 9 هزار یورو تا 20 هزار یورو شهریه دریافت می شود که این مبلغ در مقطع دکتری حدود 6 هزار یورو تا 23 هزار یورو تخمین زده شده است.

هزینه تحصیل در دانشگاه های هلند

هزینه تحصیل در هلند به موارد بسیاری بستگی دارد که یکی از مهم ترین شرایطی باعث می شود هزینه های تحصیل به کمترین میزان خود برسد، استفاده از بورسیه های دانشجویی است. بورسیه های دانشجویی به دانشجویانی تعلق می گیرد که دارای شرایط ویژه علمی و یا شرایط خاص باشند.

دانشجویان مقطع دکتری شرایط آسان تری برای دریافت بورسیه های تحصیلی دارند. این مورد به این شکل است که دانشجویان در این مقطع  میتوانند علاوه بر اینکه هزینه تحصیل آن ها را خودِ دانشگاه پرداخت نماید، حتی می توانند مبلغی هم به عنوان دستمزد دریافت نمایند. به این نوع بورسیه بورسیه فول فاند گفته می شود که تمام هزینه های تحصیل و زندگی دانشجو را دانشگاه متقبل می شود.

هزینه‌ تحصیل در هلند با جزئیات کامل

هزینه تحصیل در هلند بسته به چند عامل کلیدی بستگی دارد و دستخوش تغییرات زیادی می شود. از جمله این عوامل می توان به گزینه های زیر اشاره نمود.

شهریه دانشگاه‌ها

شهریه دانشگاه‌های هلند برای دانشجویان بین‌المللی می‌تواند بسیار متفاوت باشد. به‌طور کلی، دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا شهریه کمتری نسبت به دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا پرداخت می‌کنند.

دانشجویان اتحادیه اروپا در مقابل دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا

شهریه دانشجویان اتحادیه اروپا معمولا بین 1000 تا 2000 یورو در سال است، در حالی که شهریه دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا می‌تواند از 8000 تا 20 هزار یورو در سال متغیر باشد.

هزینه‌های تحصیل در مقاطع مختلف

هزینه‌های تحصیل همچنین بر اساس مقطع تحصیلی شما متفاوت است.

  1. کارشناسی: میانگین هزینه‌های سالانه برای دوره کارشناسی بین 6000 تا 15000 یورو است.
  2. کارشناسی ارشد: هزینه‌های سالانه دوره کارشناسی ارشد می‌تواند از 8000 تا 20 هزار یورو در سال باشد.
  3. دکترا: تحصیل در مقطع دکترا معمولا با دریافت بورسیه همراه است و دانشجویان ممکن است حتی حقوق نیز دریافت کنند.

هزینه تحصیل در هلندهزینه تحصیل در هلند

حتما بخوانید: محدودیت سنی برای تحصیل در هلند

سایر هزینه‌های زندگی دانشجویی در هلند

تحصیل در خارج از کشور فراتر از شهریه دانشگاه است. باید هزینه‌های زندگی روزمره مانند محل اقامت، غذا، حمل و نقل و بیمه درمانی را نیز در نظر بگیرید.

هزینه‌های اقامت

هزینه‌های اقامت بسته به محل زندگی شما و نوع اقامتی که انتخاب می‌کنید (خوابگاه دانشجویی، اجاره آپارتمان) متفاوت است. به‌طور متوسط، انتظار داشته باشید که ماهانه بین 500 تا 1000 یورو برای اجاره محل سکونت هزینه کنید. برای اطلاع از هزینه زندگی در هلند به سایت الیت پس مراجعه کنید

خورد و خوراک، هزینه تحصیل در هلند

هزینه‌های خوراک نیز می‌تواند بسته به عادات غذایی شما متغیر باشد. اما به‌طور کلی، انتظار داشته باشید که ماهانه بین 200 تا 400 یورو برای مواد غذایی هزینه کنید.

حمل و نقل

اگر در یک شهر بزرگ زندگی می‌کنید، احتمالاً از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده خواهید کرد. هزینه ماهانه بلیط حمل و نقل عمومی حدود 100 یورو است.

بیمه درمانی

همه دانشجویان بین‌المللی در هلند موظف به داشتن بیمه درمانی هستند. هزینه بیمه درمانی دانشجویی حدود 100 یورو در ماه است. تمامی این هزینه ها را در زمان دریافت ویزای تحصیلی هلند باید آنالیز کنید تا دچا مشکل نشوید.

راه‌های کاهش هزینه‌های تحصیل در هلند

خوشبختانه، راه‌های مختلفی برای کاهش هزینه تحصیل در هلند وجود دارد که از جمله این راه ها می توان به بورسیه‌ های تحصیلی و کار دانشجویی اشاره کرد.

بورسیه‌های تحصیلی متعددی توسط دولت هلند، دانشگاه‌ها و سازمان‌های خصوصی ارائه می‌شود که می‌تواند به شما در تأمین هزینه‌های تحصیل کمک کند. دانشجویان بین‌المللی اجازه دارند تا 20 ساعت در هفته کار کنند. پیدا کردن کار دانشجویی راهی عالی برای کسب درآمد و تأمین بخشی از هزینه‌های زندگی شما است.

هزینه تحصیل در هلندهزینه تحصیل در هلند

نتیجه‌گیری

در نظر داشته باشید برای زندگی در هلند باید تمامی جوانب را در نظر بگیرید. بدون مشورت و سنجیدن موانع مختلف هرگز نمی توانید تحصیلی ایده آلی را تجربه نمایید. هزینه تحصیل در هلند می‌تواند در مقایسه با برخی از کشورهای دیگر اروپایی بالا باشد. با این حال، با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از فرصت‌های موجود برای کاهش هزینه‌ها، می‌توانید رویای تحصیل در این کشور زیبا را به واقعیت تبدیل کنید.